Santur, Pers kökenli bir müzik aletidir ve Orta Doğu, Asya ve Kuzey Afrika gibi birçok farklı kültürde kullanılmaktadır. Genellikle çerçeve şeklinde bir gövdesi olan santur, çeşitli boyutlarda metal tellerden oluşan bir dizi ile donatılmıştır. Çoğunlukla el ile çalınır ve genellikle sol el ile tutulan santur, sağ eldeki tokmaklarla çalınır.
Santur, Orta Doğu müziğinde yaygın olarak kullanılan bir çalgıdır ve çoğunlukla oturarak çalınır. Müzisyen, santur'un önünde oturur ve telleri sağ elindeki tokmaklarla çalar. Santur'un telleri üzerindeki pozisyon, tellerin tınısını değiştirir ve müzisyen, tellerin farklı pozisyonlarına tokmaklarla vurarak melodileri ve ritimleri çıkarır.
Santur, Orta Doğu müziğindeki önemli bir rol oynar ve çeşitli tarzlarda kullanılır. Örneğin, klasik İran müziğinde santur, birçok farklı çalgı ile birlikte kullanılır ve enstrümantal parçalarda önemli bir rol oynar. Ayrıca, Türk müziğinde de santur yaygın olarak kullanılır ve ayrıca Suriye, Irak, Afganistan, Pakistan ve Hindistan gibi diğer Orta Doğu ülkelerinde de yaygındır.
Santur, Orta Doğu müziği dışında da popüler bir çalgıdır. Özellikle Batılı müzik tarzlarında kullanılan birçok enstrüman gibi, birçok müzisyen ve besteci santur'u farklı tarzlarda kullanmaktadır. Örneğin, Peter Gabriel'in "Passion" adlı albümünde santur, Orta Doğu müziği ile Batı müziğini harmanlayan bir ses yaratmak için kullanılmıştır.
Santur, sadece müzik dünyasında değil, aynı zamanda sanat ve edebiyat dünyasında da önemlidir. Örneğin, Rumi, İranlı mistik şair, santur'u sık sık şiirlerinde kullanmıştır ve santur, İran kültüründe bir sembol olarak kabul edilir.
Sonuç olarak, santur Orta Doğu kökenli bir müzik aletidir ve müzik dünyasında önemli bir yere sahiptir. Orta Doğu müziği dışında da popüler olan santur, birçok farklı tarzda kullanılmıştır ve Batılı müzikte de yer bulmuştur.
Santur ve Kanun, Orta Doğu müzik aletleri arasında benzerlik gösteren enstrümanlardan ikisidir. Her iki enstrüman da bir dizi telden oluşan ve teller üzerindeki pozisyonun değiştirilmesiyle melodi ve ritim çıkarılabilen zillerle donatılmış bir gövdeye sahiptir.
Bununla birlikte, Santur ve Kanun arasında bazı farklılıklar da vardır. Santur, el ile çalınan bir çalgıdır ve tokmaklarla çalınan telleri vardır. Kanun ise, genellikle oturarak çalınan bir çalgıdır ve ayrıca çerçeve şeklinde bir gövdeye sahiptir. Kanun'da, teller, santur gibi tokmaklarla değil, parmaklarla çalınır.
Santur ve Kanun'un sesleri de farklıdır. Santur, daha zengin bir tona sahiptir ve genellikle daha yumuşak bir ses üretir. Kanun ise daha keskin ve parlak bir sese sahiptir.
Santur ve Kanun, Orta Doğu müziğinde önemli bir yere sahiptir ve genellikle birlikte kullanılır. Özellikle İran müziğinde, santur ve kanun, birlikte kullanıldığında, zengin ve kompleks bir müzikal zemin oluştururlar.
Her iki enstrümanın da kökenleri, Orta Doğu tarihine kadar uzanır. Santur, Pers kültüründe köklü bir geçmişe sahipken, Kanun, Arap kültüründe ortaya çıkmıştır. Ancak her iki enstrüman da zamanla farklı kültürlerde benimsenmiş ve kullanılmıştır.
Sonuç olarak, Santur ve Kanun, Orta Doğu müziği için önemli enstrümanlardan ikisidir. Her iki enstrüman da benzerlik gösterse de, farklılıkları da vardır ve her biri kendine özgü bir sese sahiptir. Ancak, her ikisi de Orta Doğu müziğinin zenginliğine katkıda bulunurlar.
Santur, İran'da zaman zaman yasaklanmış bir müzik aleti olmuştur. Bunun sebepleri arasında, din adamlarının ve bazı siyasi liderlerin müziğin gücünden korkması, müziğin İslam öğretilerine uygun olmayan özellikleri olduğu düşüncesi ve İran İslam Cumhuriyeti'nin kurulması sonrasında uygulanan sıkı sosyal kontrol politikaları yer almaktadır.
1979 İslam Devrimi sonrasında, İran'da bir dizi müzik aleti yasaklanmıştı. Bu yasaklar arasında Santur, bazı dini liderler tarafından "şeytanın aleti" olarak adlandırıldığı için de yer almaktaydı. Müziğin gençler arasında yaygınlaşması, hükümetin de Santur'a karşı tavrını olumsuz etkilemiştir.
Ayrıca, İran İslam Cumhuriyeti'nin kuruluşundan sonra, ülkede sıkı bir sosyal kontrol politikası uygulanmıştı. Toplumda, müziğin İslam öğretilerine uygun olmayan özellikleri olduğu düşüncesi yaygındı. Bu nedenle, Santur gibi müzik aletleri de yasaklanmıştı.
Ancak, zaman içinde İran'da bu yasaklar hafiflemiş ve Santur gibi müzik aletleri yeniden kullanılmaya başlanmıştır. Bugün İran müziğinde Santur hala önemli bir yere sahiptir ve İran kültüründe önemli bir semboldür.
Sonuç olarak, Santur, İran'da müzik ve kültür açısından önemli bir yere sahip olsa da, geçmişte bazı dini liderlerin ve siyasi otoritelerin yasaklaması ile karşı karşıya kalmıştır. Ancak, zaman içinde yasaklar hafiflemiş ve bugün İran müziğinde Santur gibi geleneksel müzik aletleri hala yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.